Simson típusok Adatok és Érdekességek!

Az oldalat a jelenlegi és jövőbeli Simsonosoknak egyaránt ajánljuk!Figyelem az oldalmég erősen fejlesztés alatt áll!!!!

Simson Mofa SL-1 (1970-1971)

 Az 1970-es évek elején újra fogalmazták a segédmotoros kerékár ("Mofa") fogalmát, hogy mind az ifjabb, mind az idősebb generáció megtalálja számára a megfelelő olcsó, mindennapi megbízható járművét. Ez nagyjából annyit jelentett, hogy egy megerősített kerékpár vázba egy egyszerű, kis teljesítményű motorblokkot tettek. Jellemzője még a csekély rugózási kényelem, gyenge világítás és egy alig másfél lóerős egy sebességes pedál hajtású motor. Mindezekkel a jellemzőkkel bíró jármű már 10 évvel korábban is létezett ("SR2E"), de itt most a cél egy egyszerű, modern és kompakt jármű megalkotása. A Simson gyár célja az volt, hogy egy olyan vásárlói réteget célozzon meg, akiknek a madárszéria tagjai túl gyorsak, bonyolultak és drágák voltak. A "Mofa" egyszerűsége miatt könnyen, nagy darabszámban legyártható és gyorsan szállítható.A tervekhez 1964. januárjában - a "Schwalbe" és a "Star" megjelenésének évében - kezdtek hozzá a mérnökök, az új típus az "LM5" elnevezést, míg motorja az "M51 PA" típusmegjelölést kapta. A "Mofa" tervezői Claus Dietel és Lutz Rudolph, akik később a nagy sikerű "S50/S51" sorozatot is megálmodták.Kezdeti nehézségek:

A munkálatokat 1965. szeptemberében beszüntették, mivel rájöttek arra, hogy a jármű legyártása nem kifizetődő. Később a piackutatók és a gazdasági elemzők rámutattak arra, hogy világszerte egyre inkább elterjedőben van a végtelenségig leegyszerűsített pedálos könnyűmotor. Ennek hatására 1967 végén újra indult az LM5 tervezése azzal az indokkal, hogy a kismotor piacot telítsék, a szükségleteket minél hamarabb kielégítsék.Az ár A "Mofa SL1" fogyasztói árát 550 keletnémet márkában határozták meg, amely meglehetősen megnehezítette a tervezők dolgát. Ez az összeg kb. a fele a legolcsóbb "madárnak", a "Spatz" árának, de kétszer annyi, mint egy átlagos kerékpár. Ezek a "Mofa" tervezésében kőkemény számításokat jelentett, valamint lemondást még a szükséges kiegészítőkről is, azaz csak a szükségesre korlátozva.Prototípus:

1968 májusa és októbere között 4 prototípus került legyártásra. A futómű rugóvezetése egy egyszerű szekrény profil vázhoz van rögzítve, amelyet peremezett acéllemezből hegesztettek össze. Oldalról a szekrényprofil vázhoz csavarozott tartóelemek egyidejűleg takarólemezként (bovden, elektromos vezetékek) is szolgáltak. A hátsó kerék megvezetésére szolgáló két hajlított elem fenn az ülés alatt, lenn pedig az oldalsó főtartókhoz kerültek rögzítésre. Az eredetileg teleszkóposra tervezett első futómű merev felfüggesztést kapott. Ez eredetileg 20 X 2,25-ös kerekeket 20 X 2,00-ra cserélték, amelyet az akkori német hatóságok nem engedélyeztek. Az ülés valamint a kormány állíthatóak, az acélfelnis kerekek egy 90 mm-es dobféket kaptak. A hátsó sárvédő felé helyezett benzintank 3,2 l-es volt amelybe kb. 150 km-re elegendő benzin fért.         A motorblokk:

A léghűtéses, 1,6 lóerős 50 ccm-es motor maximum 30 km/h-s sebesség elérésére volt képes. A henger és a hengerfej alumínium öntvényből készült, hosszanti irányban bordázva. A főtengelyen található a röpsúlyos automata szárazkuplung. A két röpsúly 1.800 U/min fordulatnál feszül a kuplung dobnak. A kuplung 2.740 U/min-nál adja le a teljes nyomatékát. Alapjáraton a röpsúlyok alaphelyzetben vannak, ezeket a rugók tartják alaphelyzetben. Ugyanezt az elvet alkalmazták az "Schwalbenál" is. Erre a típusra fejlesztettek ki egy 20 W-os lendkerekes mágneses gyújtást, amelyből 15 W az állandó/fix tompított első lámpához, míg a fennmaradó 5 W a hátsó lámpához került.

A gyártás küszöbén:

1970 májusára 3 darab 0 szériás "Sl 1"  került a DAMW-hoz (ez nálunk nagyjából a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek felel meg) bevizsgálásra, majd ezt további 5 példány követte. Ezalatt beindult hivatalosan a sorozatgyártás, de a gyakorlatban állt, mivel az importált alu öntvényelemek nem érkeztek meg a jugoszláv beszállítótól. A gyártás ténylegesen 1970 őszén indult be

Piacra kerülés: 

A "Mofa" fogyasztói árát 550 keletnémet márkában határozták meg, de amire a boltokba került, ez az ár 695 márkára ugrott fel, ami mellett a nyereségi mutató is nagyon alacsony maradt. A tervek szerint 1971-ben 35 E darab, 1972-ben 50 E db ill. 1973-ban 70 E darab "Mofa" legyártását tervezték. A számítások szerint csak így térült volna meg a típus 6,6 millió márkás fejlesztési költsége.

Zsákutca: 

A valóságban minden másképp történt. A "Mofával" kapcsolatosan egy piacelemzés került napvilágra. Ewald Dähn, a Simson Gyár akkori Fejlesztési Osztályának vezetője megállapította, hogy a kedvezőtlen eladási mutatók oka a típus késő őszi piacra kerülése. Később kimutatták, hogy a "Mofa" piacra kerülésekor adták el a legtöbbet. Mindenki tisztában volt azzal, hogy mellébeszéd volt azt mondani, hogy a kedvezőtlen évszak a típus sikertelenségének az oka. Mindenki tisztában volt a valósággal: ha "Starról" vagy "Schwalberól" lett volna szó, akkor késő ősztől februárig, -20 fokban is sorban álltak volna a vevők az üzletek előtt. Viszont Dähn-nek igaza volt abban, hogy a másik nyomós ok, amiért nem keresték a típust, az a bukósisak kötelezővé tétele, valamint a vezetői engedély megléte. Akkortájt kevés családnak volt autója, a legtöbbnek csak egy motorkerékpárja volt, vagy "madara", mint a család egyetlen közlekedési eszköze. A "Mofa" erre a célra kevés volt.


Motortípus:M 51 A

Működési elv: kétütemű otto motor

Legnagyobb teljesítmény: 1,6 Le / 4.000 U/min

Legnagyobb forgató nyomaték: 2,9 Nm/ 2.600 U/min

Tüzelőanyagfogyasztás: 2 l / 100km

Hengerfurat: 40 mm

Dugattyűlöket: 39.5 mm

Lökettérfogat: 49,6 ccm

Kompresszióviszony: 8:1

Kenés: keverékkenés, 1:33

Hűtés: menetszél által

Gyújtási ídőpont:Gyújtógyertya: M14-240

Gyújtógyertya hézag: 0,4 mm

Porlasztó típus: BVF N1-11

Légszűrő: nedves légszűrő

Tengelykapcsoló: röpsúlyos automata

Kapcsolómű kivitele: -

Fokozatok száma: 1

Abroncsozás: 2,25-20R

Abroncs levegőnyomása elöl: 1,8 bar

Abroncs levegőnyomása hátul: 1,8 bar

Rugózás elől: merev villa

Rugózás hátul: merev hátsó felfüggesztés

Csillapítás elöl: -

Csillapítás hátul: -

Tüzelőanyagtartály űrtartalma: 3.2 l

Olajfajta: SAE 10W-40 vagy 15W-40

Olajmennyiség a teleszkópvillában: -

Olajfajta: -

Üressúly: 38,5 kg

Hasznossúly: 125 kg

Legnagyobb megengedett sebesség: 30 km/h

Ülőhelyek száma: 1




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 46
Heti: 112
Havi: 775
Össz.: 206 455

Látogatottság növelés
Oldal: MOFA
Simson típusok Adatok és Érdekességek! - © 2008 - 2024 - simson-tipusokszerelesek.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével a weboldalkészítés gyors! Itt kezdődik a saját weboldalkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »